Психологічна адаптація - це процес
взаємодії особистості із середовищем, при якому особистість повинна враховувати
особливості середовища й активно впливати на нього, щоб забезпечити задоволення
своїх основних потреб. Процес взаємодії особистості та середовища полягає в
пошуку й використанні адекватних засобів і способів задоволення основних
потреб. До них належать: потреба в безпеці; фізіологічні потреби (в їжі, сні,
відпочинку тощо); потреба у прийнятті та любові; у визнанні та повазі; у
самоствердженні, самовираженні й розвитку «я» Успішність школяра залежить від рівня
сформованості загальнонавчальних умінь і навичок. Серед них варто особливо виділити загальномовленнєві,
рівень опанування яких сприяє культурі мовлення та слухання. Учені підрахували:
70 % того часу, коли людина не спить, вона присвячує читанню, письму, слуханню,
розмові - чотирьом основним різновидам мовленнєвої діяльності. Мовлення - один
з найважливіших показників культури людини, її інтелекту. Розвинене мовлення є
основою розумової діяльності, воно забезпечує справжні успіхи школярів у
навчанні. У молодшому підлітковому віці у зв’язку з початком
етапу статевого дозрівання відбуваються зміни в пізнавальній сфері молодших
підлітків: уповільнюється темп їхньої діяльності; виконання певних видів робіт
потребує більше часу; діти частіше відволікаються; можуть бути роздратованими,
неуважними; можуть неадекватно реагувати на зауваження тощо. Це, як наслідок, може бути причиною зниження рівня
навчальних досягнень, утрати мотивації до навчання, породжувати конфліктні
ситуації між однолітками та дорослими. Нової якості у п’ятикласників
набувають стосунки з однолітками. Діти
хочуть почувати себе частиною цілого колективу, жити з ним спільним життям,
бути визнані друзями. Спілкування з друзями стає самостійною діяльністю. Вона
існує, з одного боку, у вигляді вчинків підлітків по відношенню один до одного,
а з іншого - у формі осмислення вчинків однолітків і стосунків з ними. Ця сфера життя та спілкування стає для підлітків
надзвичайно важливою й особистісно значущою: зменшується згуртованість, зростає
прагнення до самовираження. Водночас
досить часто у школярів цієї групи проявляється так зване «почуття дорослості»:
діти потребують поваги та самостійності, серйозного та довірливого ставлення до
них з боку дорослих. Навчання
у школі має бути для школяра джерелом позитивних емоцій, що допоможе знайти
своє місце серед однолітків, підтримає впевненість у собі, у своїх силах.
Важливо, щоб ці позитивні емоції пов'язувалися з процесом навчання. Слід
підкреслити, що успішній реалізації завдань сучасної школи сприяє педагогічний
досвід, світосприймання самого вчителя у
співпраці з батьками. | |
| |
: 495 | : 2 | |
: 0 | |