menu

Практикум із розвитку комунікативної компетентності вчителів (розробки тренінгових занять)

Для забезпечення входження людей у групу будь-який тре­нінг має вступну частину, що складається зі знайомства членів групи між собою, тренера з групою та встановлення правил гру­пової роботи.

 

Вправи для знайомства

Це легкі за змістом вправи презентаційного характеру, спря­мовані на формування першого враження учасників одне від одного, встановлення довірчої атмосфери, сприяння розкутості учасників.

 

Вправа «Ми схожі?»

Спочатку учасники довільно переміщаються кімнатою і кажуть кожному, кого зустрінуть, дві фрази, що починаються зі слів:

«Ти схожий на мене тим, що...», «Я відрізняюся від тебе тим, що...»

Наприкінці вправи тренер просить учасників поділитися своїми враженнями від знайомства та резюмувати схожості, закріпивши позитивний фон вправи.

 

Вправа «Знайомство за ознакою»

Мета вправи: створити умови для особистого контакту-знайомства учасників і створити комфортні умови для роботи.

Учасники вільно розходяться кімнатою. Ведучий дає зав­дання: «Знайдіть одне одного ті, у кого однаковий колір очей» (варіанти: «Ті, у кого день народження влітку», «Ті, в чиєму імені 5 літер» та ін.). Можливі інші варіанти, коли учасники об’єднуються в групи за місцем проживання, знаком Зодіаку, улюбленим кольором тощо.

Наприкінці цієї вправи, як і попередньої, тренер заслуховує враження учасників. Резюмуючи, він говорить про те, що осо­бисте знайомство дозволить продуктивніше працювати впродовж дня.

 

Вправа «Взаємні презентації»

Ведучий звертається до учасників тренінгу: «Зараз ми об’єднаємося в пари. Ми з вами діятимемо за алгоритмом. Пер­ший етап роботи полягає в тому, що кожний самостійно малює образ, відповідаючи на таке запитання: «Я і моя професія». На виконання першого етапу у вас є 5 хвилин.

Другий етап: кожний із вас розповідає своєму партнерові про себе, причому якомога докладніше.

Третім етапом роботи буде представлення групі свого партне­ра. Тому намагайтеся отримати якомога більше різноманітної інформації про свого партнера. Хотілося б, щоб ви відобразили в самопрезентації такі найважливіші питання:

  • «Як я уявляю свою професію?»
  • «Що я ціную в самому собі?»
  • «Предметом моєї гордості є…»
  • «Що я умію робити краще за все?»

 

На виконання другого етапу у вас є 5 хвилин».

Після завершення вправи тренер резюмує те, що люди, які зібралися в цьому тренінговому просторі, об’єднані спільною діяльністю, прагненням до професійного вдосконалення тощо.

 

Вправа «Інтерв’ю»

Мета вправи: розвивати вміння слухати партнера та скороти­ти комунікативну дистанцію між учасниками тренінгу.

Учасники об’єднуються в пари й упродовж 10 хвилин розмов­ляють зі своїм партнером, намагаючись дізнатися про нього яко­мога більше. Потім кожний готує коротке представлення свого співрозмовника. Головне завдання — підкреслити його індивіду­альність, несхожість на інших. Після чого учасники по черзі представляють одне одного.

 

 

Встановлення правил

Як правило, досвідчений тренер і без встановлення правил може регулювати поведінку групи, однак частіше група виявляє ініціативу у створенні низки «законів групи».

 

Правила тренінгу

  • Умійте слухати одне одного. Це означає необхідність дивити­ся на того, хто говорить, і не перебивати його. Коли хтось закінчує говорити, наступний учасник, який бере слово, може стисло повторити те, що було сказано попереднім учасником, перш ніж розпочати викладати свої думки. Для того щоб при­вернути увагу до того, хто виступає, можна використовувати який-небудь предмет (наприклад, невеличкий м’ячик), який під час дискусії (або обговорення) переходитиме з рук до рук. Під час виступу одного з учасників решта повинні зберігати мовчання.
  • Кажіть по суті. Іноді учасники відволікаються від теми, що обговорюється. Замість того щоб спиняти таких учасників, ведучому дискусії необхідно сказати щось на зразок: «Я не зовсім розумію, як це пов’язано з нашою темою. Чи не могли б Ви пояснити, що мається на увазі?»
  • Виявляйте повагу.Відвертість у висловлюванням з’явиться тільки тоді, коли учасники засвоять, що можна не погоджу­ватися із чиєюсь думкою, але неприпустимо оцінювати інших людей лише на підставі висловлених ними думок.
  • Закон «нуль-нуль» (про пунктуальність). Усі учасники по­винні збиратися до встановленого часу.
  • Конфіденційність. Те, що відбувається під час заняття, зали­шається між учасниками.
  • Правило «стоп». Якщо обговорення якогось особистого досві­ду учасників стає неприйнятним або небезпечним, той, чий досвід обговорюється, може припинити обговорення теми, сказавши: «Стоп».
  • Кожний говорить за себе, від свого імені. Необхідно говорити не «Усі вважають, що…», а «На мою думку, …» та ін.

 

 

Культура мовлення

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_1(3).jpg

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_2.jpg

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_3(1).jpg

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_4.jpg

 

Вправи для розвитку мовлення в діалозі

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_5(2).jpg

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_6(3).jpg

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_7.jpg

 

Невербальна комунікація

Мета цієї серії вправ: зняти тілесні затиски учасників групи; рефлексувати та розвивати невербальні засоби спілкування.

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_8(1).jpg

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_9(2).jpg

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_10(1).jpg

 

Ділове спілкування: рівні, специфіка

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_11.jpg

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_12.jpg

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_13(1).jpg

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_14(1).jpg

 

Етика спілкування вчителя

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_15(2).jpg

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_16(1).jpg

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_17(1).jpg

 

Розвиток уміння працювати в команді

За К. Фопелем, підготовка групи до командної роботи скла­дається з таких етапів:

  • «Глобо»;
  • «Я»;
  • «Ми»;
  • «Завдання».

 

«Глобо» — перший етап підготовки групи до командної робо­ти, пов’язаний із співвіднесенням учасниками себе з організацією.

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_18(1).jpg

 

«Я» — частина, спрямована на використання потенціалу кожного в команді.

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_19(1).jpg

 

Етап «Ми» — взаємодія в команді, або як групі стати коман­дою (вправи на комунікацію та згуртованість).

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_20(1).jpg

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_21(1).jpg

 

«Завдання» — етап постановки командою завдання та плану­вання проектів, здатність команди ефективно організувати свою роботу.

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_22(1).jpg

http://osnova.com.ua/UserFiles/Image/Screenshot_23(1).jpg

 

: Педагогіка | : LYAO (11 Кві 2017)
: 318 | : 0.0/0
: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: