«Людина досконало володіє лише тим, що сама здобуває власною працею», — писав психолог С. Л. Рубінштейн. Під час навчання математики необхідно систематично збуджувати, розвивати та зміцнювати пізнавальний інтерес учнів і як важливий мотив навчання, і як стійку рису особистості. Хто як не ми, педагоги, знаємо, що час не стоїть на місці. Реальність стрімко змінюється; суспільство інформатизується. Україна все більше інтегрується в світовий простір. Ці фактори ставлять перед освітою інші завдання, ніж — 12 років тому. Лист Міністерства освіти і науки України від 24.05.2013 № 1/9-368 "Про організацію навчально-виховного процесу у 5-х класах загальноосвітніх навчальних закладів і вивчення базових дисциплін в основній школі"дає поради нам як краще організувати життя п’ятикласника та врахувати проблеми, які можуть зустрітися на шляху навчання. 2013/2014 навчальний рік є особливим для учнів п’ятих класів. Адже, саме з 1 вересня в основній школі розпочнеться поступове впровадження нового Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти й нових навчальних програм з усіх базових дисциплін. ЗгідноТипових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених наказом Міністерства від 03.04.2012 № 409 на вивчення математики у 5 класі відводиться 4 години на тиждень. В основу побудови змісту й організації процесу навчання математики в 5 класі покладено компетентнісний підхід (це спроба привести у відповідність освіту і потреби ринку праці, гармонійно поєднати традиційний підхід викладання, головним завданням якого було формування стійких знань, умінь та навичок, і особистісну орієнтовану форму навчання, метою якої є створення умов для розвитку та самореалізації кожного учня), відповідно до якого кінцевим результатом навчання предмета є сформовані певні компе-тентності учнів. Їх сутнісний опис подано в програмі у розділі «Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів». Немає нічого складнішого, ніж пізнання самого себе. Тому перше, на що звертає увагу вчитель, починаючи працювати в 5 класі, на створення сприятливих умов для учня. Період адаптації до навчання у 5-му класі є одним із найважчих періодів шкільного життя. Стан дітей у цей період з педагогічної точки зору характеризується:
із психологічної –
Готуючись до викладання математики в 5-му класі: а) ознайомилась з програмою і підручниками для початкової школи, щоб оцінити базові знання і навчальні можливості п’ятикласників; б) передбачила мотивацію навчання — спрямування школярів на навчальну діяльність, внутрішнє ставлення до неї; в) намагалася розв'язати три ключові питання: 1. Що ми ставимо за мету? 2. Як організувати навчання? 3. Де на практиці учень зможе використати набуті знання? (Віні Пух зібрав у 6 разів більше відер меду з диких дуплянок ніж з вуликів діда Панаса. Скільки відер меду зібрав Віні Пух з вуликів діда Панаса, якщо його було на 25 відер менше, ніж з диких дуплянок?) Саме тому завдання кожного педагога — разом з учнями досягти успіху, навчити дітей відчути радість від подолання труднощів і перешкод, зрозуміти, що нічого не дається в житті просто так, до всього потрібно докласти зусиль. У сучасних кризових умовах потрібні професіонали, яким притаманна одна з найцінніших людських рис — стійкість та вміння долати труднощі. Понятійний апарат, обчислювальні алгоритми, графічні уміння і навички, що мають бути сформовані на цьому ступені вивчення курсу, є тим підґрунтям, що забезпечує успішне вивчення в наступних класах алгебри і геометрії, а також інших навчальних предметів, де застосовуються математичні знання. Істотне місце у вивченні курсу займають текстові задачі, основними функціями яких є розвиток логічного мислення учнів та ілюстрація практичного застосування математичних знань. Під час розв’язування текстових задач учні також вчаться використо-вувати математичні моделі. Розв’язування таких задач супроводжує вивчення всіх тем, передбачених програмою. (1 га соснового лісу 20-річного віку поглинає за рік 9350 кг вуглекислого газу та виділяє 7250 кг кисню. Скільки вуглекислого газу поглинає 35 га сосняку? Скільки кисню виділяє 56 га сосняку?) Зміст геометричного матеріалу включає початкові відомості про планіметричні (відрізок, промінь, пряма, кут, трикутник, прямокутник, квадрат, многокутник) і стереометричні (прямокутний паралелепіпед, куб, піраміда) фігури. Учні набувають навичок вимірювання довжини відрізка й градусної міри кута, знаходження периметрів, площ і об’ємів деяких фігур, побудови геометричних фігур за допомогою лінійки, косинця, транспортира і циркуля. Розширюються уявлення учнів про вимірювання геометричних величин на прикладах вимірювання і порівняння відрізків і кутів, побудови відрізків заданої довжини і кутів із заданою градусною мірою, оперування формулами периметрів, площ і об’ємів геометричних фігур, зокрема знаходження невідомого компонента формули за відомими. Побудова кута за допомогою транспортира або косинця (прямого кута), прямої та відрізка за допомогою лінійки використовується при побудові трикутників і прямокутників. Основа інтеграції геометричного матеріалу з арифметичним і алгебраїчним — числові характеристики (довжина, площа, об’єм) геометричних фігур. Узагальнюються знання учнів про одиниці вимірювання довжини, площі, об’єму і вміння переходити від одних одиниць до інших, оскільки ці знання і вміння використовуються у вивченні предметів природничого циклу і в трудовому навчанні. З нового навчального року в 5 класі вводяться елементи комбінаторики. Учні будуть набувати умінь розв’язувати найпростіші комбінаторні задачі шляхом розгляду можливих варіантів. Враховуючи багаторічну практику можу поділитися наступними рекомендаціями для вирішення цільових проблем:
Для вирішення змістових проблем доцільно: 1. Узгодження змісту навчальних програм 4-го та 5-го класів; 2. Визначення можливостей системи уроків з теми щодо застосування учнями набутих знань на практиці; 3. Формування змісту самостійної роботи на уроці з орієнтуванням на індивідуальні можливості учнів; 4. Включення у зміст контрольних робіт логічних задач, завдань творчого характеру; 5. При плануванні роботи з навчання дітей математики надання переваги таким моментам:
6. Визначення можливостей здійснення випереджаючого навчання у рамках певної теми; 7. Забезпечення міжпредметних зв’язків на уроках математики; 8. Протягом першого місяця навчання дітей у 5-му класі не писати зауважень у щоден-ники, проводити оцінювання на користь дитини, більшість уроків на початку навчального року будувати на повторенні. (Рефлексія- займає досить важливе місце в структурі уроку, бо дає можливість аналізувати свою роботу, робити висновки та складати план наступної роботи. Сьогодні на уроці ми….. Я дізнався….. Я поглибив…… Мені сподобалося….. Мене здивувало….. Мене вразило…. Я вирішив дізнатися більше про…. Я вважаю дану тему….. Дані знання мені допоможуть під час…..) 9. Дозувати навчальне навантаження та обсяг домашнього завдання, а також знизити їх до мінімуму у вихідні дні; 10. Визначення можливостей уроків математики щодо формування ключових компетент-ностей, зокрема самонавчання, самоконтролю, самооцінки. 11. Знайомство батьків і дітей зі своїми вчителями вже в 3-4 класах , спільне проведення предметних свят, олімпіад, батьківських зборів, окремих уроків. Навчання математики має сприяти також формуванню в учнів таких ключових компетентностей, як: вміння вчитись, загальнокультурної, підприємницької, використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні та ін.
Перша умова, якої треба дотримуватися у математиці,— це бути точним, друга — бути ясним і, наскільки можливо, простим. Л. Карно
| |
| |
: 2888 | : 2 | |
: 0 | |