menu

Діагностика в роботі класного керівника. Теоретичні засади діагностики

Педагогічна діагностика відіграє важливу роль, забезпечуючи зворотний зв’язок у педагогічній системі. Вона є необхідною для оптимальної організації педагогічного процесу. Педагогічна діагностика виконує такі функції:

  1. контрольно-коригувальну — це отримання даних і коригування процесу виховання;
  2. прогностичну — передбачення, прогнозування змін у розвитку вихованців у майбутньому;
  3. виховних впливів учителя на вихованців.

 

Теоретичні засади діагностики

Якщо звернутися до етимології цього слова, то діагностика від грецьк. diagnostikos — здатний розпізнавати — це оцінювальна процедура, спрямована на з’ясування ситуації, виявлення реального рівня вихованості. У нашому випадку — вивчення процесу й результатів навчання й виховання. У результаті завдяки діагностиці можна з’ясувати, як реалізовані педагогічні завдання, які з них потребують подальшого розв’язання. Досвід свідчить, що діагностика безпосередньо пов’язана з етапами керування розвитком колективу й особистості. Відповідно до цього визначають 3 типи діагностики в роботі класного керівника:

  1. початкову;
  2. коригувальну (поточну);
  3. узагальнювальну (підсумкову).

 

Початкова діагностика пов’язана із плануванням і керуванням класним колективом. Перед визначенням виховних завдань, що реалізуватимуться у цьому семестрі або навчальному році, класному керівникові необхідно вивчити рівень вихованості учнів.

 

Виокремлюють 3 основних варіанти початкової діагностики:

  1. коли колектив тільки-но сформований і класний керівник також не знайомий учням;
  2. коли колектив уже існує, а класний керівник уперше починає роботу із класом;
  3. коли колектив і класний керівник уже працювали разом.

 

У першому варіанті початкову діагностику використовують для всебічного вивчення вихованців. У другому — класний керівник вивчає не тільки вихованців, але й сам колектив (як складну й динамічну систему). Третій варіант дозволяє класному керівникові вибірково діагностувати колектив загалом та окремі особистості.

 

Така діагностика доповнює інформацію, що було отримано раніше.

Повнота й об’єктивність інформації під час початкової діагностики максимально наближає планування виховних завдань до реальних потреб класу й відповідає оптимальному розвитку дітей.

 

Коригувальна (поточна) діагностика проводиться під час організації діяльності учнівського колективу, орієнтуючи педагога на зміни, що зазнають окремі учні й колектив загалом. Одночасно оцінюється правильність раніше прийнятих рішень. І нформація, отримана в результаті поточної діагностики, допомагає швидко, точно (з мінімальною кількістю помилок) коригувати роботу й удосконалювати стиль взаємин із дітьми та методику виховної роботи. П оточна діагностика виконує роль експрес-інформації й цим допомагає прийняти швидке рішення щодо вдосконалення педагогічної діяльності.

 

Наприкінці кожного навчального року в системі прогнозування результатів виховної роботи відбувається узагальнювальна діагностика. Вона дозволяє отримати основні дані для коригування педагогічного впливу протягом наступного навчального року.

Отже, педагогічна діагностика охоплює 3 галузі:

  1. результати навчання у вигляді оцінювання знань (академічні досягнення вихованців);
  2. результати виховання й навчання у вигляді соціальних, емоційних, моральних якостей особистості й груп вихованців;
  3. результати педагогічного процесу у вигляді психологічних якостей і новоутворень особистості (останнє наближає її до психодіагностики).

 

Інакше кажучи, діагностуються, тобто періодично вивчаються, рівень знань і ступінь соціального й психологічного розвитку вихованців, що відповідає трьом функціям навчально-виховного процесу: навчальній, виховній і розвивальній.

 

Предмет і методи діагностики. У технологічному циклі роботи класного керівника предметом аналізування є, здебільшого, соціально-моральні якості учнів класу. Для ефективної організації виховної роботи необхідно добре знати вихованців, стежити за їх розвитком, помічати проблеми в їх вихованні. Хоча багато вчителів уважають, що вони добре знають дітей, не вдаючись до особливих методик, але для оптимізації виховної роботи потрібний професійний підхід.

 

Отже, зміст діагностики вихованців:

  • демографічні дані про учня та його родину;
  • дані про здоров’я й фізичний розвиток дитини;
  • пізнавальні здібності (особливості уваги, пам’яті, уяви, мислення);
  • емоційно-вольова й потрібнісно-мотиваційна сфера;
  • спрямованість особистості (інтереси, взаємини, цінності, «Я-концепція»);
  • поведінка, учинки вихованців;
  • вивчення класу — як групи, колективу: міжособистісні взаємини в класі, згуртованість, думка спільноти, єдність цінностей та ін.

 

Як вивчати вихованців і клас як групу? Н аука пропонує класному керівникові арсенал методів діагностики — простих, нетрудомістких, цікавих для вихованців та одночасно надійних. Наведемо приклади методів початкової діагностики під час планування виховної роботи в класі.

 

Метод опитування. Він описаний у педагогічній літературі, завдяки йому виявляються ціннісні орієнтації вихованців, знання, настанови, позиція, ставлення до однолітків, навколишнього світу й себе. Запитання, що допомагають діагностувати ціннісну орієнтацію вихованців: «Що тобі подобається в школі, а що — не подобається?», «Хто спонукає тебе вчитися краще (мати, батько, бабуся, власне бажання)?», «Який час дня для тебе є приємнішим (ранок, день, вечір)?», «Якими навчальними предметами тобі не хочеться займатися? Чому?»

 

Метод спостереження. Це найдоступніший спосіб отримати відомості про вихованців. Спостереження полягає в збиранні, систематизуванні фактів, випадків, особливостей поведінки вихованців. М етодика вимагає визначення мети й об’єкта спостереження (які саме якості й особливості вивчати), а також тривалості та способів фіксування результатів. Спостереження дозволяє «спостерігати за учнем в природних умовах».

 

Метод бесіди — гнучкіший спосіб вивчення вихованців порівняно з опитуванням. Бесіда може бути стандартизованою або вільною. У першому випадку заздалегідь сформульовані запитання ставлять в певній послідовності, щоб було легше опрацьовувати.

 

Вільна бесіда дозволяє варіювати запитання з метою отримання точніших, докладніших відомостей, але вона вимагає певних навичок. П сихологи рекомендують ставити відкриті запитання, що стимулюють вільні, докладні відповіді (наприклад: «Як зазвичай ти проводиш вечір?» — замість того, щоб запитати: «Чи любиш ти дивитися телевізор?»). Н е слід плутати діагностичну бесіду з виховною. Слід уникати грубих повчань. П отрібно ставитися до учня уважно й шанобливо, а учень повинен відчувати, що ним щиро цікавляться й бажають йому допомогти. Результати бесіди варто записати в стислій формі.

 

Метод анкетування й інші методи опитування дозволяють отримати різні відомості про особистісні якості, цінності, взаємини, мотиви діяльності вихованців. За формою анкети бувають відкритими (вільну відповідь формулює учень) і закритими (потрібно обрати варіант з-поміж запропонованих відповідей). Анкетування дозволяє швидко зібрати багато відомостей, які можна легко опрацювати. М ожливі недоліки анкетування — відповіді не завжди можуть бути повними, точними, щирими.

 

Наведемо приклад анкети «Спілкування».

Анкета «Спілкування»

1. Я зазнаю труднощів під час спілкування з:

а) однолітками;

б) учителями;

в) батьками;

г) іншими членами сім’ї;

д) друзями у дворі;

е) (для вільної відповіді).

 

2. Мені складно спілкуватися через те, що:

а) у мене мало чи зовсім немає друзів;

б) мене кривдять, дражнять;

в) у мене крадуть речі;

г) мене б’ють;

д) оточуючі не розуміють мого внутрішнього світу;

е) мої інтереси відмінні від інтересів оточуючих;

ж) мене примушують щось робити;

з) мене залякують;

й) мені нецікаво з ними;

к) від мене вимагають тільки гарних оцінок;

л) оточуючі не бачать моїх достоїнств.

 

3. По допомогу у важку хвилину я зазвичай звертаюся до:

а) товариша по класу;

б) товариша поза класом;

в) мами;

г) тата;

д) інших родичів;

е) вчителя.

 

Наступний етап після опрацювання результатів — аналізування отриманих даних: визначення типового й особливого, пояснення причин.

 

Метод зіткнення поглядів, позицій — дозволяє звертатися до вихованців із проханням висловити свою думку; порадити, як ставитися до певного явища, поведінки, проблеми. Наведемо приклад.

 

Тема: «Як повестися?»

Мета: дослідити ставлення вихованців до загальнолюдських ціннісних категорій («чесність», «принциповість», «гуманність», «порядність» та ін.).

 

Етап перший

Описуються шкільні ситуації:

а) під час контрольної роботи, яку ти вже виконав правильно, твій товариш не знає розв’язання та просить дати йому списати. Як ти поведешся?;

б) ти отримав низький бал із літератури й знаєш, що батьки покарають тебе за це. Чи повідомиш ти батькам про цю оцінку? та ін.

 

Етап другий

Обговорюються можливі варіанти.

 

Етап третій

З’ясовуються варіанти, що відповідають зазначеним у меті загальнолюдським цінностям.

Опрацювання результатів

За результатами розв’язання завдань можна визначити приналежність кожного учня до однієї з чотирьох груп:

  • 1-ша група — з нестійким ставленням (обрані вихованцями основи поведінки суперечать моральним нормам);
  • 2-га група — недостатньо стійке ставлення (школярі готові відмовитися від своєї думки за найменшого тиску);
  • 3-тя група — активно обстоюють свою думку (у деяких випадках схильні до компромісу);
  • 4-та група — активне, стійке ставлення до моральних норм (вихованці обирають правильні з точки зору загальноприйнятої моралі варіанти)

 

Метод незавершеного речення, оповідання, малювання або доповнення малюнка, розігрування ситуації. Як приклад наведемо незавершені речення з тесту (Ж. Нюттен — О. Б. Орлов) для учнів 5-х класів, метою якого є виявлення ставлення учнів до школи, учителя, себе в нових умовах. Отримані дані можна опрацювати, звести в таблицю, позначити характерні й поодинокі відповіді. Цей матеріал доречно використовувати для коригування своєї роботи, внесення змін у навчально-виховний процес. Можна використовувати цей матеріал також для випуску стіннівки на тему «Навіщо нам учитися?»

 

Тест Ж. Нюттена — О. Б. Орлова

Завершіть наведені далі речення:

  1. Я вважаю, що гарний учень — це той, хто…
  2. На мою думку, поганий учень — це той, хто…
  3. Найбільше я люблю, коли вчитель…
  4. Найбільше я не люблю, коли вчитель…
  5. Школа подобається мені завдяки тому, що…
  6. Я не люблю школу через те, що…
  7. Мені радісно, коли в школі…
  8. Я боюся, коли в школі…
  9. Я не хотів би, щоб у школі…
  10. Коли я був маленьким, я вважав, що в школі…
  11. Якщо я неуважний на уроці, то я …
  12. Коли я не розумію щось на уроці, то я…
  13. Якщо я чогось не розумію під час виконання домашнього завдання, то я…
  14. Я завжди можу перевірити, чи правильно я…
  15. Я ніколи не можу визначити, чи правильно я…
  16. Якщо мені щось потрібно запам’ятати, то я…
  17. Мені завжди цікаво, коли на уроці…
  18. Мені завжди не цікаво, коли на уроках…
  19. Я хотів би, щоб у школі завжди…

 

У практиці є широко відомим метод соціометричного вибору — метод, що дозволяє виразити кількісно та графічно структуру міжособистісних взаємин у колективі. Соціограма — це графічне зображення ставлення респондентів одне до одного; за допомогою цього методу можна розв’язати два завдання:

  1. виявити лідерів та ізольованих дітей;
  2. з’ясувати взаємні симпатії й ступінь згуртованості колективу.
: Педагогіка | : LYAO (17 Лип 2017)
: 392 | : 0.0/0
: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: