menu

22:52
Методичні рекомендації щодо викладання інформатики у 5-11 класах

Хмельницький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

 

Методичні рекомендації

щодо викладання інформатики у 5-11 класах,

впровадження інформаційно-комунікаційних технологій

та елементів дистанційного навчання

у навчально-виховний процес у 2015/2016 н.р.

 

Інформатика у 5-9 класах

Відповідно до наказу МОН України № 100 від 06 лютого 2015 року «Про розвантаження навчальних програм для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» у навчальній програмі з інформатики для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів відбулися зміни.  Програма розміщена на сайті МОН за посиланням http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_programs/1349869088/ .

Для учнів 5 та 6 класів залишаються чинними інструктивно-методичні рекомендації, що містяться у листі Міністерства освіти і науки України від 24.05.2013 № 1/9-368 «Про організацію навчально-виховного процесу у 5-х класах загальноосвітніх  навчальних закладів і вивчення  базових дисциплін в основній школі»  та листі Міністерства освіти і науки України № 1/9-343 від 01.07.2014 "Про організацію навчально-виховного процесу у загальноосвітніх навчальних закладів і вивчення базових дисциплін в основній школі" . Листи та програма також містяться на сайті для інформатиків Хмельниччини у рубриці Листи, накази, програми

http://info.hoippo.km.ua/do_novogo_navchalnogo_roku.html

У 7 класі учні загальноосвітніх навчальних закладів будуть вивчати такі розділи:

  • Електронне листування - 4 год.;
  • Моделювання - 3 год.;
  • Алгоритми з повторенням і розгалуженням - 9 год.;
  • Табличний процесор - 8 год.;
  • Розв’язування компетентнісних задач - 4 год.;
  • Виконання індивідуальних навчальних проектів, в тому числі з використанням програмних засобів навчального призначення (математика, фізика, хімія, біологія, географія, тощо) - 4 год.;
  • Резерв - 3 год.

 

Зміни у програмі для учнів 7 класу найбільше торкнулися теми «Моделювання»,  у якій зменшено кількість годин, а відповідно і обсяг навчального матеріалу, зменшено кількість обов’язкових практичних робіт. За рахунок цього збільшено кількість часу на вивчення теми «Алгоритми з повторенням і розгалуженням» та додано ще одну резервну годину.

Рекомендуємо виконання практичної роботи №2 «Побудова інформаційних моделей» поєднати з повторенням та закріпленням вмінь учнів працювати у графічному або текстовому редакторі, а між темами «Моделювання», «Алгоритми з повторенням та розгалуженням», «Табличний процесор» провести тісний зв’язок, продовживши формування вмінь учнів створювати алгоритмічні, табличні та графічні моделі у обраних вчителем середовищах для виконання алгоритмів та табличних розрахунків.

Інформуємо, що для практичної реалізації теми «Алгоритми з повторенням та розгалуженням» можна використовувати безкоштовні он-лайн сервіси: он-лайн середовище code.org (https://studio.code.org), для реалізації завдань даної теми найбільше підійдуть 3 та 4 курс;                     http://codecombat.com/ - навчальне середовище через ігрову діяльність.

Новою для учнів та вчителів, які викладають інформатику у 7 класі, буде тема розв’язування компетентнісних задач. Зазначаємо, що години, відведені для вивчення цієї теми, вчитель має змогу календаризувати на свій розсуд, розподіливши ці години як підряд, так і розбивши їх по годинам до кожної або окремих тем. Так само можна календаризувати і резервні години.

У пояснювальній записці до програми зазначено: “У 7, 8 і 9 класах програмою передбачено години на розв’язування компетентнісних задач, які є однією з важливих ділянок роботи в системі навчання інформатики. Розв’язування компетентнісних задач зазвичай передбачає сім етапів діяльності учнів:

· визначення, ідентифікація даних: учень  розуміє умову задачі, правильно  ідентифікує поняття, деталізує запитання, знаходить у тексті задачі відомості та дані, які задані в явному чи неявному вигляді;

· пошук даних: учень формує стратегію розв’язування задачі,  планує свою роботу при виконанні завдання, добирає умову пошуку для розв’язування завдання, співставляє результати пошуку із метою, здійснює  пошук  даних в Інтернеті);

· управління: учень структурує потрібні дані для пошуку розв’язку;

· інтеграція: учень порівнює і співставляє відомості із кількох джерел, виключає невідповідні та несуттєві відомості та вчасно зупиняє пошук;

· оцінка: учень правильно шукає відомості у базі даних,  вибирає ресурси згідно з сформульованими чи запропонованими критеріями;

· створення: учень враховує особливості призначення підсумкового документа,  добирає середовища опрацювання даних, стисло і логічно грамотно викладає узагальнені дані,  обґрунтовує свої висновки;

· передавання повідомлень: учень у разі потреби архівує дані, адаптує повідомлення для конкретної аудиторії, створює підсумковий документ акуратно та презентабельно.

При проектуванні компетентнісних задач слід врахувати, що в 7 класі  опрацювання даних учнями повинно здійснюватися за допомогою однієї технології або в одному середовищі, у 8 класі - двох технологій або в двох середовищах, у 9 класі – кількох технологій або в кількох середовищах.

Учитель самостійно добирає кількість і зміст компетентнісних задач. Оцінювання компетентнісних задач є обов’язковим для всіх учнів класу”.

Так само, як і у 5 та 6 класах, навчальний час, який відводиться на вивчення курсу інформатики, рекомендується розподіляти таким чином:

- 30% навчального часу відводиться на засвоєння теоретичних знань,

- 70% навчального часу відводиться на формування практичних навичок роботи з сучасною комп’ютерною технікою та ІКТ.

Під час вивчення курсу інформатики у 7 класі обов’язковим є проведення восьми практичних робіт, які оцінюються. Тривалість виконання практичних робіт не повинна перевищувати 20 хвилин згідно з санітарними нормами щодо тривалості безперервної роботи за комп’ютером учнів цієї вікової категорії.

Під час вивчення теми «Електронне листування» рекомендується використовувати українські поштові сервери такі, як  і.ua, ukr.net, mail.online.ua, meta.ua, ukrpost.net. Особливу увагу при вивченні теми рекомендується приділити етиці електронного листування, правилам безпечного листування.

У зв’язку з активним використанням ресурсів Інтернет у навчально-виховному процесі постає нагальна потреба захисту дітей від інформації, яка несе загрозу їх моральному та психічному здоров’ю. Під час проведення уроків і позакласних заходів з використанням мережі Інтернет потрібно не допускати можливості доступу учнів до сайтів, що містять жорстоку і аморальну інформацію. Знайти інформацію про безпечний Інтернет можна на сайті  www.google.com/intl/uk/goodtoknow//

Наголошуємо, що оцінювання  навчальних індивідуальних і групових проектів також є обов’язковим для всіх учнів класу. Рекомендуємо звернути увагу на зазначену у пояснювальній записці до програми можливість оцінювання індивідуальних досягнень учнів методом «Портфоліо».

Електронні версії оригінал-макетів підручників з інформатики для 7 класу можна завантажити на сайті репозитарію навчального контенту http://ua.lokando.com/.  Для отримання доступу до всіх функцій репозитарію потрібно зареєструватися. Крім підручників, тут також  розміщено різноманітні навчальні об’єкти, призначені для підтримки процесів викладання і навчання: конспекти уроків, презентацій, вправ, матеріалів для інтерактивної дошки. Пошук об'єктів можна здійснювати за такими інтуїтивно зрозумілими для освітян критеріями, як клас, предмет, тип школи, тип навчального об’єкта, мова навчання тощо, а також за ключовим словом.

На сайті для вчителів інформатики Хмельниччини у рубриці Семінари, вебінари http://info.hoippo.km.ua/semnari-vebnari.html  розміщено записи вебінарів, на яких авторські колективи презентують концепції підручників  з інформатики для 7 класу (семінари за 31 березня та 23 квітня 2015 року).

На допомогу учителям області творча група учителів інформатики Віньковецького та Дунаєвецького районів розробили примірні уроки з усіх тем курсу, які знаходяться за посиланнями:

https://onedrive.live.com/redir?resid=3b178a757cd3f12!139&authkey=!ALyFVjSOfZkLgRE&ithint=folder%2cdocx (Інформатика, 7 клас. Розробки уроків. Методичний посібник. Творча група вчителів Віньковецького району “Навігатор”); 

 

https://drive.google.com/file/d/0B5MRsmoH4TqpdE1SUkc0V2lCVDg/view?usp=sharing  (Мій урок інформатики. 7 клас. Творча група вчителів Дунаєвецького району).

 

Зазначаємо, що навчальні заклади, які обрали програму «Інформатика. 5-9 класи загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням предметів природничо-математичного циклу» (2012 рік), продовжують у 7 класі навчання за цією програмою.

Варіативну складову навчального плану у 7 класі можна реалізувати, обравши наступні курси за вибором:

-  Проектування робототехнічних систем (авт. Кіт І.В., Кіт О.Г.);

 

- Основи програмування (авт. С.Д. Вапнічний, В.В.Зубик, В.А. Ребрина) (див. на сайті для інформатиків Хмельниччини у рубриці Листи, накази, програми

http://info.hoippo.km.ua/do_novogo_navchalnogo_roku.html ;

 

Інструменти для веб-дизайну (Фоменко І.М.);

 

- «Хмарні сервіси Office 365» (авт. Литвинова С.Г., Абросімова Г.С.).

 

Інформатика у 8-11 класах

Для учнів  8-11-х класів чинними залишаються рекомендації, що містяться у листі Міністерства від 01.06.2012 № 1/9-426 «Щодо інструктивно-методичних рекомендацій із базових дисциплін» (Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 17-22, 2012), ознайомитись з якими можна на сайті МОН за адресою

http://old.mon.gov.ua/ua/often-requested/methodical-recommendations

В умовах початку навчального року, коли навчальний заклад ще незабезпечений підручниками, для підготовки до уроків вчитель може використати будь-які навчальні посібники, що отримали відповідний гриф Міністерства освіти і науки.

 

Підготовка до олімпіад з інформатики та інформаційних технологій

Для успішної підготовки учнів до олімпіад з інформатики рекомендуємо використовувати можливості обласного факультативу з програмування, залучати учнів до участі в Хмельницькій обласній та Всеукраїнській Інтернет-олімпіадах.

Про роботу факультативу, перспективи та нову платформу на наступний рік було розглянуто на вебінарі від 21 травня (рубрика Семінари, вебінари)

http://info.hoippo.km.ua/semnari-vebnari.html

Також тут Ви зможете знайти ряд записів вебінарів, присвячених розв’язуванню задач Інтернет-олімпіади, ІІ та ІІІ етапів Всеукраїнської олімпіади з інформатики 2014/2015 н.р.

Звертаємо також увагу на сайти педагогів Хмельниччини, які допоможуть якісно підготувати учнів до олімпіад з інформатики та інформаційних технологій:

  • Зубика В.В., вчителя інформатики Летавського НВК Чемеровецького району http://sbs2.km.ua/
  • Пилипчука О.П., вчителя інформатики Гаврилівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Теофіпольського району http://teachlab.ucoz.ua/
  • Савіцького О.М., вчителя інформатики  гімназії №2, та Савіцької О.В., вчителя НВК №10 м.Хмельницького, http://xeol.com.ua/ та ряд інших.

 

Вільне та відкрите програмне забезпечення, Web-застосунки для підтримки викладання інформатики

Наводимо перелік вільно поширюваного програмного забезпечення та орієнтовні посилання для завантаження.

Офісний пакет «OOo4kids», містить необхідний мінімум засобів для роботи в школі, україномовний зрозумілий дітям інтерфейс. Офіційний сайт http://educoo.org/TelechargerOOo4Kids.php   містить версії різними мовами та для різних операційних систем.

Ширші можливості може забезпечити офісний пакет LibreOffice. Офіційний сайт http://www.libreoffice.org /.

Операційну систему Linux можна завантажити на офіційних сайтах Ubuntu (http://www.ubuntu.com/), Mint (http://linuxmint.com/) та інших.

Для актуалізації опорних  знань учнів або перевірки вивченого матеріалу  може бути використаний безкоштовний Web-застосунки  для підтримки навчання та викладання за допомогою інтерактивних модулей http://learningapps.org . Цей ресурс дозволяє створювати різні типи інтеративних завдань: кросворд, вікторина, знайти пару, співвідношення, розташувати у послідовності, заповнити таблицю тощо.

Також для організації спільної діяльності вчителя та учнів можуть стати у нагоді інтерактивні дошки, створені за допомогою ресурсів http://en.linoit.com або https://ru.padlet.com , на яких можна розміщувати текстові повідомлення, документи різних форматів, посилання на Інтернет-ресурси, відео тощо.

Презентацію про вищевказаний методичний інструментарій вчителя можна  завантажити за посиланням

https://docs.google.com/presentation/d/17ZArFtXJNaYwrwiBnewEIzWbXY8SaP-njdwfYodufvY/edit?usp=sharing

Ширший перелік вільно поширюваного програмного забезпечення можна знайти на нашому сайті у рубриці Вільне та відкрите програмне забезпечення

http://info.hoippo.km.ua/vlna-ta-vdkrite-programne-zabezpechennya.html

 

Про досягнення та проблеми викладання інформатики та впровадження ІКТ в області

Протягом навчального року вивчалася робота Волочиського, Полонського та Старосинявського методкабінетів з питань викладання інформатики та  впровадження ІКТ у навчально-виховний процес. Крім того, аналізувалися результати участі учителів інформатики області у форумах, виставці “Освіта Хмельниччини на шляхах реформування”, конкурсі “Вчитель-новатор”, результати участі учнів шкіл області у факультативі з програмування, олімпіадах, турнірах  тощо.

Узагальнені матеріали показали, що  вчителі інформатики мають достатню теоретичну підготовку, ознайомлені з навчальними програмами, нормативними документами, методичними рекомендаціями щодо викладання інформатики. Кількість та зміст проведених практичних, лабораторних, перевірних робіт відповідає чинним програмам. Перевірка ведення класних журналів показала, що  в них наявні повні списки учнів. Вчителі систематично перевіряють та оцінюють знання учнів, вказують зміст роботи на уроці, проводять інструктажі з техніки безпеки. Педагоги постійно займаються самоосвітою, працюють над підвищенням фахового рівня, беруть участь у роботі методичних об’єднань, семінарів, вебінарів, надають допомогу колегам в набутті ІКТ-компетентностей. Учні в цілому засвоюють програму з інформатики, беруть участь у різнеоманітних конкурсах, турнірах, олімпіадах.

Відмічаємо роботу вчителів, тренерів, керівників філій обласного факультативу, викладачів, які доклали значних зусиль щодо підготовки учнів до олімпіад з інформатики та інформаційних технологій, учасників творчої динамічної групи вчителів інформатики з підготовки та розбору олімпіадних задач: Савіцького О.М., Савіцької О.В., Пилипчука А.П., Зубика В.В., Вапнічного С.Д., Стукалової І.В., Савчука С.В., Локазюк З.Д., Лоран Н.Б., Гульчак І.В., Колісецького В.І., Мулик В.В., Якимчук Л.М.,  Білоуса А.І., Гуцалюка Б.І., Густяка О.М., Зозулю І.В., Шевчука О.В., Григорука П.М.; методистів з інформатики Гриб Г.А., Слободян О.М., Мороза О.О., Басовського М.Г., Аносова Д.О. та інших.

Слід також відзначити досвід Старокостянтинівської гімназії Старокостянтинівської міської ради імені Героя України Сергія Михайловича Бондарчука ктор Боднар Л.М.), учасника  Міжнародної програми eTwinning, а також навчального закладу з найчисельнішою філією обласного факультативу з програмування. Окремі школи уже активно включилися в опанування хмарних сервісів Office 365, наприклад, Летичівський НВК № 2 (директор Жорницька Т.В.) та НВК №10 м. Хмельницького (директор Грищук В.Д.). Директор Летичівської ЗОШ №2 Жорницька Тетяна Василівна стала  переможцем конкурсу “Вчитель-новатор” у номінації “Директор школи”.

У впровадженні інформаційно-комунікаційних технологій та мультимедійних комплексів активну участь беруть вчителі СЗОШ №5 м. Кам’янця-Подільського (директор Бабчинський Ю.В.), гімназії №2 м. Хмельницького (директор Байдич В.Г.).На базі цих шкіл були проведені семінари для керівників шкіл (2 жовтня 2014 року), вчителів природничо-математичних дисциплін (29 квітня 2015 року). Рекомендуємо іншим закладам звернути увагу на дані напрямки роботи.

 

Проте є ряд проблем:

  • через недостатню кількість комп’ютерів не у всіх школах здійснюється поділ класів на групи  під час проведення уроків інформатики;
  • у багатьох закладах до локальної мережі навчального закладу у кращому випадку підключені лише комп’ютери кабінету інформатики;
  • попри практичні вміння працювати за комп’ютером в учнів спостерігається слабка теоретична база: учням важко висловити свою думку, пояснити теоретичний зміст понять, аналізувати, класифікувати інформацію;
  • потребує покращення питання вивчення тем, пов’язаних з основами алгоритмізації та програмування;
  • під час підготовки до олімпіад недостатньо приділяється увага  розв’язуванню задач математичного змісту.

 

Також є ряд завдань щодо підвищення рівня ІКТ педагогів, адміністрації навчальних закладів:

  • опанування вчителями хмарних сервісів;
  • електронний документообіг  у навчальному закладі;
  • подолання цифрового розриву між учителями  які володіють ІКТ на високому рівні (14%) та учителями, які володіють ІКТ на середньому і низькому рівні (більше 50%);
  • завершення створення сайтів шкіл, професійних сайтів вчителів;
  • наповнення репозитарію закладу, методкабінету.

 

 

 

Паньков А.В., науковий співробітник відділу науково-методичного забезпечення змісту освіти основної і старшої школи відділення науково-методичного забезпечення загальної середньої освіти Інституту інноваційних технологій і змісту освіти,  Ребрина В.А., завідувач НМЦ викладання інформатики, ІКТ і ДН Хмельницького ОІППО, Максименко В.А., Сологуб О.С., методисти центру. 

: 1106 | : LYAO | : 0.0/0
: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: